W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Czym jest dofinansowanie podjęcia działalności gospodarczej?
Dofinansowanie podjęcia działalności gospodarczej to forma wsparcia udzielana bezrobotnym, absolwentom CIS, absolwentom KIS lub niepozostającym w zatrudnieniu lub niewykonującym innej pracy zarobkowej opiekunom osoby niepełnosprawnej, którzy chcą rozpocząć własną działalność gospodarczą.
Kto może otrzymać dofinansowanie?
Dofinansowanie może otrzymać:
bezrobotny,
absolwent CIS
absolwent KIS
poszukujący pracy niepozostający w zatrudnieniu lub niewykonujący innej pracy zarobkowej opiekun osoby niepełnosprawnej, z wyłączeniem opiekunów osoby niepełnosprawnej pobierających świadczenie pielęgnacyjne lub specjalny zasiłek opiekuńczy na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych, lub zasiłek dla opiekuna na podstawie przepisów o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów, zwany dalej „opiekunem".
W jakiej wysokości środki można otrzymać?
Jednorazowe środki na podjęcie działalności gospodarczej, w tym na pokrycie kosztów pomocy prawnej, konsultacji i doradztwa związanych z podjęciem tej działalności, mogą być przyznane w wysokości nie wyższej niż 6-krotność przeciętnego wynagrodzenia.
Umowa o dofinansowanie podjęcia działalności gospodarczej
Przyznanie dofinansowania jest dokonywane na podstawie umowy zawieranej ze starostą (działającym w jego imieniu dyrektorem powiatowego urzędu pracy). Przyznane bezrobotnemu/absolwentowi CIS/absolwentowi KIS/opiekunowi środki stanowią pomoc de minimis w rozumieniu przepisów rozporządzenia Komisji (UE) Nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie zastosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 352 z 24 grudnia 2013, str. 1). Do podstawowych obowiązków osoby, która otrzymała dofinansowanie należy:
prowadzenie działalności gospodarczej przez okres co najmniej 12 miesięcy (i niezawieszanie działalności gospodarczej w tym okresie),
niepodejmowanie zatrudnienia w okresie pierwszych 12 miesięcy prowadzenia działalności gospodarczej.
Wniosek o dofinansowanie podjęcia działalności gospodarczej
Wniosek o dofinansowanie należy złożyć we właściwym – ze względu na miejsce zamieszkania, pobytu lub planowane miejsce prowadzenia działalności – powiatowym urzędzie pracy. Wniosek o dofinansowanie może być uwzględniony, jeżeli jest kompletny i prawidłowo sporządzony, a starosta dysponuje środkami na jego sfinansowanie. Wniosek o dofinansowanie zawiera m.in.:
kwotę wnioskowanych środków,
rodzaj planowanej działalności gospodarczej,
kalkulację kosztów związanych z podjęciem działalności, źródła ich finansowania,
szczegółową specyfikację wydatków do poniesienia w ramach wnioskowanych środków,
proponowaną formę zabezpieczenia zwrotu środków.
Szczegółowe warunki, jakie muszą spełnić ubiegający się o dofinansowanie podjęcia działalności gospodarczej określa rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 lipca 2017 r. w sprawie dokonywania z Funduszu Pracy refundacji kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy oraz przyznawania środków na podjęcie działalności gospodarczej (Dz.U. poz. 1380).
Uwaga: Każdy powiatowy urząd pracy może posiadać również swój wewnętrzny regulamin przyznawania jednorazowo środków na podjęcie działalności gospodarczej, dlatego prosimy o zapoznanie się z nim.
Wprowadzone zmiany rozporządzenia w sprawie dokonywania z Funduszu Pracy refundacji kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy oraz przyznawania środków na podjęcie działalności gospodarczej:
zniesienie warunku nieprowadzenia działalności gospodarczej przez ostatnie 12 miesięcy dla ubiegających się środki na podjęcie działalności gospodarczej, jeżeli zakończenie dotychczas wykonywanej działalności nastąpiło w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii, ogłoszonego z powodu COVID 19, w związku z wystąpieniem tego stanu, a przedmiot planowanej działalności gospodarczej jest inny od działalności zakończonej,
możliwość zawieszenia działalności gospodarczej lub podjęcia zatrudnienia w okresie pierwszych 12 miesięcy prowadzenia działalności gospodarczej,
możliwość kontynuacji umowy w przypadku śmierci osoby, która otrzymała środki na podjęcie działalności gospodarczej w przypadku ustanowienia zarządu sukcesyjnego.
rozporządzenie Komisji (UE) 2023/2831 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L, 2023/2831 z 15.12.2023)
Nabór wniosków o dofinansowanie kosztów podjęcia działalności gospodarczej ze środków Funduszu Pracy
Katarzyna Zuziak
Published 18/02/25 - Modified 1 Day ago.
Nabór wniosków
o dofinansowanie kosztów podjęcia działalności gospodarczej
ze środków Funduszu Pracy
Kiedy? 10 -12 marca 2025 r. Wnioski, które wpłyną przed bądź po wyznaczonym terminie naboru nie będą uwzględnione do dofinansowania.
Ile? Maksymalnie 48 900,00 zł.
Liczba dofinansowań w ramach naboru: Dofinansowanie kosztów podjęcia działalności gospodarczej planujemy przyznać 30 osobom bezrobotnym.
Jak i kiedy uzyskasz pomoc w wypełnieniu wniosku?
na warsztatach instruktażowych pt. Jak poprawnie wypełnić wniosek? w aktywnej poczekalni Powiatowego Urzędu Pracy w Dąbrowie Górniczej: 24 lutego 2025 r. (poniedziałek) o godz. 12.00 lub 28 lutego 2025 r. (piątek) o godz. 10.00,
na spotkaniu informacyjnymw formie czatu online 4 marca 2025 r. (wtorek) o godz. 10.00 (link do spotkań online https://www.facebook.com/pupdg),
w trakcie wizyty osobistej w Urzędziew pokoju 20 na I piętrze lub jeśli zgłosisz taką potrzebę na parterze budynku w aktywnej poczekalni.
Dodatkowo informacje o podejmowaniu działalności gospodarczej możesz uzyskaćna spotkaniu informacyjnym pt. ABC podejmowania działalnościz pracownikami Urzędu Skarbowego, Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Dąbrowskiego Inkubatora Przedsiębiorczości, w aktywnej poczekalni Urzędu Pracy w Dąbrowie Górniczej26.02.2025 r. (środa) o godz. 10.00.
Osoby przyjeżdżające własnymi samochodami na spotkanie w naszym Urzędzie prosimy o pozostawienie swoich aut na parkingu zlokalizowanym wzdłuż ul. Moniuszki i nie tarasowanie oznakowanej drogi pożarowej.
Jak możesz zgłosić specjalne potrzeby w zakresie dostępności?
telefonicznie pod nr 32 262-37-39 wew. 227 lub 228, kom. 786-863-311,
Z czym musisz się zapoznać?
z Regulaminem przyznawania dofinansowania kosztów podjęcia działalności gospodarczej.
Jakie dokumenty musisz złożyć?
Wniosek o dofinansowanie kosztów podjęcia działalności gospodarczej.
Ww. wniosek jest udostępniony w formie pliku PDF z możliwością edycji, który możesz pobrać pod treścią tego ogłoszenia. Przed rozpoczęciem jego wypełniania zapisz go na własnym dysku, nie edytuj go w przeglądarce internetowej.Jeśli korzystasz z urządzenia mobilnego (tablet, smartfon) - przed edycją pliku zalecamy pobranie ze sklepu Google Play lub AppStore odpowiedniej przeglądarki plików PDF (np. Adobe Acrobat, Foxit). Dopiero w pobranej aplikacji wypełnij dokument. W preinstalowanych przez producentów urządzeń mobilnych przeglądarkach plików PDF mogą pojawiać się problemy z edycją i zapisaniem ww. dokumentu.
W wersji papierowej wniosek jest dostępny w Urzędzie w pokoju nr 20.
Uwaga:
Przed złożeniem Wniosku o dofinansowanie kosztów podjęcia działalności gospodarczej musisz zgłosić się do swojego doradcy klienta, aby zweryfikował on zasadność wnioskowanego wsparcia w ramach Twojego Indywidualnego Planu Działania.
W jaki sposób możesz złożyć wniosek?
osobiście w kancelarii w godzinach pracy Urzędu, który czynny
jest w poniedziałek i wtorek od 7.30 do 15.30, w środę od 7.30 do 17.00.
za pośrednictwem pocztylub firmy kurierskiej na adres: Powiatowy Urząd Pracy w Dąbrowie Górniczej, ul. Jana III Sobieskiego 12,
41-300 Dąbrowa Górnicza (jako data złożenia uznawana jest data stempla pocztowego lub data nadania tj. 10 - 12 marca 2025 r.
elektronicznieprzez:
ePUAP– w zakładce załatw sprawę - sprawy ogólne, pisma do urzędu – pismo ogólne do podmiotu publicznego – stary wzór – załatw sprawę,
e-Doręczenia - w zakładce twoje skrzynki/skrzynka. Przy składaniu wniosku tym kanałem mogą wystąpić problemy techniczne w przekazywaniu dokumentów,
platformę praca.gov.pl - przy składaniu wniosku wybierz usługę Pismo do urzędu (PSZ-PU) i wskaż na liście Powiatowy Urząd Pracy w Dąbrowie Górniczej. Wniosek o dofinansowanie kosztów podjęcia działalności gospodarczej załącz jako załącznik do pisma: https://www.praca.gov.pl/eurzad/uslugi-elektroniczne.
Pamiętaj: Wniosek złożony elektronicznie musi być podpisany kwalifikowalnym podpisem elektronicznym bądź profilem zaufanym.
Ile będziesz czekać na odpowiedź i o co Cię jeszcze poprosimy?
Złożony przez Ciebie wniosek, w ciągu 30 dni:
zweryfikujemy formalnie,
jeśli będzie to konieczne, poprosimy Cię o uzupełnienie lub poprawę wniosku we wskazanym przez nas terminie i zakresie,
Uwaga: Jeśli tego nie zrobisz, nie będziemy mogli uwzględnić Twojego wniosku do dofinansowania.
ocenimy merytorycznie.
Po zakończeniu oceny merytorycznej otrzymasz pismo z informacją o jej wynikach.
Jeśli Twój wniosek zostanie uwzględniony do dofinansowania, zostaniesz zobowiązany/zobowiązana do:
złożenia, w określonym terminie, zabezpieczenia zwrotu dofinansowania w formie wskazanej we wniosku i przedłożenia, jeżeli forma zabezpieczenia tego wymaga, niezbędnych dokumentów (np. oświadczenia poręczyciela w przypadku wybrania poręczenia cywilnego lub weksla z poręczeniem),
lub
zgłoszenia się do Urzędu celem ustalenia kolejnych działań i terminów ich wykonania.
Uwaga: Jeśli nie dopełnisz tych wymogów w wyznaczonym terminie, będzie to oznaczać Twoją rezygnację z otrzymania dofinansowania kosztów podjęcia działalności gospodarczej.
Zostaniesz również poinformowany/poinformowana w jakim maksymalnym terminie możesz podpisać umowę o dofinansowanie kosztów podjęcia działalności gospodarczej.
Oceniając Twój wniosek będziemy premiować pozytywny wpływ Twojej działalności, który zaprezentujesz we wniosku, na rozwój i doskonalenie Twoich umiejętności w czterech obszarach:
umiejętnościach niezbędnych do podjęcia pracy w sektorze zielonej gospodarki[2],
umiejętnościach niezbędnych z punktu widzenia regionalnych/lokalnych specjalizacji[3],
umiejętnościach niezbędnych w zawodach związanych z usługami zdrowotnymi i opiekuńczymi.
Definicje umiejętności cyfrowych i zielonych znajdują się w przypisach. Są to szerokie pojęcia, więc zastanów się na spokojnie, czy aby na pewno
nie masz nic do napisania w tych obszarach wniosku. Nie zbagatelizuj tych opisów, gdyż zdobyte w ramach ich oceny dodatkowe punkty,
mogą zadecydować o tym, że Twój wniosek uzyska wyższą pozycję na liście rankingowej. W przypadku umiejętności cyfrowych będziemy oceniać czy prowadzenie firmy przyczyni się do rozwoju Twoich umiejętności cyfrowych w minimum 3 z 5 głównych obszarów wskazanych w ramie DigComp, tj.: 1) informacja i dane, 2) komunikacja i współpraca, 3) tworzenie treści cyfrowych, 4) bezpieczeństwo cyfrowe, 5) rozwiązywanie problemów cyfrowych. Rekomenduje się, aby uzasadnienie miało co najmniej kilka zdań wzajemnie i logicznie ze sobą powiązanych, tj. wskazujących zależności przyczynowo-skutkowe. Samo wymienienie np. programów po przecinku bez omówienia jakie umiejętności cyfrowe będziesz nabywać/doskonalić w związku z ich obsługą, dlaczego i w jaki sposób, należy uznać za niewystarczające. W przypadku umiejętności zielonych będziemy oceniać, czy branża, w której będzie działać Twoja firma oparta jest na odnawialnych źródłach energii, nowoczesnych technologiach ukierunkowanych na niskoemisyjność i zasobooszczędność. Jeśli nie, oceniać będziemy czy w Twojej firmie rozwijane będzie tzw. zarządzanie środowiskowe lub prowadzenie firmy będzie miało pozytywny wpływ na rozwój co najmniej 5 umiejętności zielonych wskazanych w Wykazie przykładowych umiejętności zielonych opracowanym przez Komisję Europejską w ramach klasyfikacji ESCO. Rekomenduje się, aby uzasadnienie miało co najmniej kilka zdań wzajemnie i logicznie ze sobą powiązanych, tj. wskazujących zależności przyczynowo-skutkowe. Samo wymienienie umiejętności zielonych spośród wskazanych w Wykazie przykładowych umiejętności zielonych opracowanym przez Komisję Europejską w ramach klasyfikacji ESCO, bez omówienia dlaczego i w jaki sposób będziesz je nabywać i wykorzystywać w praktyce, należy uznać za niewystarczające. Z opisu musi wynikać również, czy branża w której będziesz działać należy do sektora zielonej gospodarki i/lub stosowane będzie zarządzanie środowiskowe w Twoim przedsiębiorstwie – jeśli tak, to dlaczego i w jaki sposób. Przez umiejętności niezbędne z punktu widzenia regionalnych/lokalnych specjalizacji, rozumiemy zawody deficytowe wskazane w Barometrze zawodów 2025 dla Dąbrowy Górniczej lub dla województwa śląskiego. Aktualną wersję ramy DigComp, Wykaz przykładowych umiejętności zielonych opracowany przez Komisję Europejską w ramach klasyfikacji ESCO oraz Barometr zawodów dla Dąbrowy Górniczej i województwa śląskiego możesz pobrać pod treścią ogłoszenia o naborze.
Standardy dostępności:
Nabór prowadzony jest w sposób otwarty, z zachowaniem zasad równościowych, w tym zasady równości szans kobiet i mężczyzn oraz standardów dostępności. Wyrazem tego jest:
zastosowanie w dokumentach tekstu łatwego do czytania,
zapewnienie dokumentów z dużą czcionką, dostosowanych do czytników ekranowych,
pomoc w zrozumieniu, wypełnieniu i złożeniu dokumentów,
możliwość eksportu dokumentów do pliku PDF w przypadku informacji umieszczanych na stronie internetowej Urzędu,
obsługa osób z niepełnosprawnością ruchową na parterze budynku,
zapewnienie w razie potrzeby tzw. pogotowia migowego,
użycie w razie potrzeby pętli indukcyjnej dla osób słabosłyszących,
zapewnienie dwóch miejsc parkingowych dla osób z niepełnosprawnościami,
bliska lokalizacja budynku Powiatowego Urzędu Pracy w Dąbrowie Górniczej
od przystanków komunikacji publicznej.
[1]Umiejętności lub kompetencji cyfrowe – harmonijna kompozycja wiedzy, umiejętności i postaw umożliwiających życie, uczenie się i pracę w społeczeństwie cyfrowym, tj. społeczeństwie wykorzystującym w życiu codziennym i pracy technologie cyfrowe. Kompetencje cyfrowe określono w Ramie DigComp.
[2]Umiejętności zielone - umiejętności o charakterze zawodowym lub ogólnym, niezbędne do pracy w sektorze zielonej gospodarki, czyli takiej, która jest oparta na odnawialnych źródłach energii, nowoczesnych technologiach ukierunkowanych na niskoemisyjność i zasobooszczędność, a także na zarządzaniu środowiskowym w przedsiębiorstwach.
[3]Umiejętności niezbędne z punktu widzenia regionalnych/lokalnych specjalizacji - należy przez to rozumieć umiejętności w zawodach deficytowych wskazanych w aktualnym Barometrze zawodów dla Dąbrowy Górniczej lub dla województwa śląskiego.
Dofinansowanie kosztów podjęcia działalności gospodarczej ze środków Funduszu Pracy - PUP Dąbrowa Górnicza
Katarzyna Zuziak
Published 17/03/15 - Modified 1 Day ago.
Szczegółowe informacje w tym zakresie uzyskasz w pokoju nr 20 i pod numeramitelefonów: - 32-262-29-39 lub 32-262-37-39 wew. 227 lub 228 - kom. 786-863-311